Utazás Európába

Hiányos a tudásod Budapestről?

2017. június 30. 06:00 - Publikus Team

Pestiesen szólva nem semmi egy 5 perces gyorstalpaló

2. rész: Pest 

Ha elkezdted a cikket, akkor ezek szerint még mindig hiányosak az információid Budapestről. Jó hírem van, a megfelelő helyen jársz, itt könnyen megtalálod, amit keresel! Soha nem örültem annyira, mint az 1. rész megjelenése után. Elképedtem, hogy már az első pár órában hányan olvastátok el a cikket. Az még nagyobb boldogsággal töltene el, hogy ha megközelítőleg ennyien éreznék azt is, hogy valóban mennyire csodás a fővárosunk, Budapest. Adjátok át magatokat az érzésnek és a későbbiekben nyilvánítsátok ezt ki, mind hazánkban, mind külföldön! Vigyük hírét személyesen az országunknak, a városainknak. Ugye, hogy milyen valós, emberi és hihető egy székely embernek a hazaszeretete?! Van Tőlük mit tanulnunk, de hozzásegítek még az alábbi pesti érdekességekkel, hogy legyen mit mesélnünk a Duna másik oldaláról is.

01_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_orszaghaz_kossuth_ter_parlament_parliament.jpg

Ha van kedved még előtte körbenézni, hogy mi minden látnivalót kínál a hazánk, kattints rá nemzeti zászlónkra és már körbe is nézhetsz:

hun.jpg

Nekem előzőleg is nagyon bejött, hogy nosztalgia járművekkel néztem körbe a várost, most sem tettem másképp. Elpattantam a Jászai Mari térre és már fotóztam is a 611-es Duna villamost, amit 1908-ban gyártottak. Egészen az 1950-es évekig csak kisebb módosításokat végeztek rajtuk, majd a megnövekedett forgalom megkívánta, hogy ikerkocsikká alakítsák a flotta néhány tagját. 1975-ben menekítették meg a bontás elől, majd 1987-re visszanyerte eredeti formáját. Kérem szépen, megérte! Mai állapotában egy közlekedő múzeumi darabot próbálhattam ki, amit úton-útfélen megbámultak és fotóztak. Rövid időn belül ikonikus látványossággá válhatnak ezek a járművek, úgymint pl. a 22-es villamos a Porto, indulás Portugáliába c. bejegyzésemben.

02_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_611-es_duna_villamos.jpg

Országház

Azt hinné az ember, hogy ez a villamos egy lassú vánszorgó jószág. Hát nem! Furcsa is volt, hogy milyen gyorsan repeszt. A Kossuth téren le is ugrok róla, hogy szemügyre vegyem a megújult, lenyűgöző teret és a monumentális Parlamentet, amit 21 évi munkával frissítettek fel. A kétkamarás országgyűlés számára építették 1885-től 1904-ig Steindl Imre barokk és neogótikus tervei alapján.

03_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_orszaghaz_parlament_parliament.jpg

A parlamenti ülésekre ma a déli szárnyban lévő alsóház üléstermét használják, az északi részben a felsőházi terem található. Így első látogatásom alkalmával én is meglepődtem, hogy ez nem teljesen az, amire számítottam, mivel a felsőházat mutatták be. 2000-től a Szent Koronát és a többi koronázási jelvényt itt állították ki. A tér felújításával és az új kivilágításával nekem szebbnek tűnik, akár a londoni Palace of Westminster.

04_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_orszaghaz_parlament_parliament.jpg

Cipők a Duna-parton

Kossuth térre érdemes leugrani csak egy szimpla sétára is, mivel olyan szép növényekkel ültették be. Idén tűnt fel igazán, hogy a Főkert nem a régi, unalmas virágokat és zöldeket ülteti ki, hanem modernebb, közkedveltebb, színesebb dolgokhoz is mernek hozzányúlni. A József Attila szobortól nyílik talán az egyik legszebb kilátás a Budai Várra. „A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.” A szobortól is már látszanak a cipők, le is megyek közvetlenül a partra. Az egyik legmeghatóbb dolog a világon, amit csak láttam. 2016-ban ezt el is ismerték, mivel a 2. legjobb köztéri szobornak választották. 2005-ben, a holokauszt emléknapján avatták fel a kompozíciót, ami a nyilasterror idején a folyóba lőtt embereknek állít emléket.

05_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_cipok_a_duna_parton_shoes_on_the_danube_bank.jpg

Szent István Bazilika

Egy megállót megint mehetünk az ódon Duna villamossal vagy akár el is sétálhatunk a Bazilikáig. Térkép nélkül is odatalálunk toronyiránt, mivel az ország egyik legmagasabb épülete, 96 méter magasságával egy szintben van az Országházzal. Szent István királyunkról kapta a nevét, akinek a jobb kezét, a Szent Jobbot itt őrzik. Egykori helyén a Hecc színház állt, ahol állatviadalokat tartottak. A lipótvárosi plébánia kezdte el a gyűjtést templomuk felépítésére, majd az 1838-as árvíz idején a helyén álló kiemelkedésre gyűltek az emberek, így megmenekültek, ezek után felgyorsult az adománygyűjtés. A munkákat 1846-ban kezdték meg Hild József klasszicista tervei alapján, a több éves építkezés során kiderült, hogy anyaghibás építőanyagot használtak és beomlott a kupola. Hild halála után Ybl Miklós klasszicista stílusban fejezte be 1905-re a munkálatokat. 1983-tól 2003-ig egy teljes felújításon esett át, ennek a pompája még ma is lenyűgözi a látogatót.

06_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_szent_istvan_bazilika_st_stephen_s_basilica.jpg

Szabadság híd

Kényelmesen tovább villamosozhatunk a Fővám térig, ahol fedett aluljáróban áll meg a régi közlekedési eszközünk. Ahogy felérünk, mindjárt elénk tárul a zöld, eredetileg Ferenc József híd. A Margit híd átadása után 1876-ban olyannyira megnövekedtek a hídvámok bevételei, hogy több hidat is tudtak belőle építeni. Építése 1894-ben kezdődhetett meg Feketeházy János tervei alapján és két évvel később az uralkodó tiszteletében át is adták azt. Budapest legrövidebb hídján 1984-ben kicserélték vasbetonra a pályaszerkezetet, majd 2009-re végeztek egy teljes körű felújítással.

07_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_szabadsag_hid_freedom_bridge.jpg

Fővám téri Központi Vásárcsarnok

Budapest legnagyobb vásárcsarnokát a Duna partján álló fővámház hívta életre, ahol a vámolást végezték. Ez az épület is a századforduló környékén épült, magyarországi historizmus és neogótikus stílus jellemző rá, tetejét Zsolnay kerámiák díszítik. Nem lehet eldönteni, hogy a turistákat szolgálja ki inkább szuvenírekkel vagy a helyieket friss élelmiszerekkel. Ha kellőképp megéheztünk, dobjunk be egy jó kis sajtos-tejfölös lángost fokhagymával! Egy korábbi felmérés szerint a csarnok népszerűsége megelőzte a barcelonai La Buqueria piacét is. Ajánlom, hogy az M4 metró megállójába mindenképp ugorjunk itt le, elképesztő megoldással alakították ki!

08_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_fovam_teri_kozponti_vasarcsarnok_great_market.jpg

Nyugati pályaudvar

Ha már lent vagyunk a metróban, guruljunk át a Nyugatihoz. Az épület közelében lévő egykori elődjéből indult hazánk első vasútja, Pest és Vác között 1846-ban. Az évek során kinőtte magát és igény született egy impozánsabbra, aminek terveit Gustave Eiffel cége készített és 1877-ben nyílt meg. Az Osztrák-Magyar Államvasút Társaságot államosították és innét kapta az akkoriban Európa legmodernebb pályaudvara a Nyugati nevet. Nem csak siker story lengi át a vasútállomást, mivel 1962-ben egy tolatás során egy kocsi áttörte a váró falát és a körútra parkolt le.

09_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_nyugati_palyaudvar_nyugati_station.jpg

Az M3 metró 1981-ben érte el és ebben az évben építették mellé a felüljárót, ami miatt a mellette álló, a szóbeszéd szerint Westendnek nevezett szállót elbontották. Véleményem szerint az épület együttes legszebb részeit az oldalában kell keresni. Bővebben olvashatsz az állomásról a A magyar "Eiffel-torony" avagy a Nyugati pályaudvar története c. cikkben, Budapest romantikája szerzőtől.

10_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_nyugati_palyaudvar_nyugati_station.jpg

Hősök tere

Egy átszállás után már az 1896-ban átadott Milleniumi Földalatti Vasúttal érhetünk el célunkig. A tér az Andrássy úttal együtt a Világörökség részének számít.  A századfordulóra született meg a döntés, hogy emeljenek egy Milleniumi emlékművet. Ennek az oszlopnak a tetején Gábriel arkangyal, a talapzaton pedig többek közt Árpád fejedelem látható. A két oszlopcsarnok 1911-re készült el, itt áll Szent István királytól kezdve, Mátyás királyon át, még Kossuth Lajos is.

11_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_hosok_tere_heroes_square.jpg

Schickedanz Albert tervezte az emlékművet, a baloldalon látható Szépművészeti múzeumot és a jobb oldalon található eklektikus és neoklasszicista Műcsarnokot is. Az utóbbi a jelenkori művészet reprezentatív alkotásait mutatja be magyar és nemzetközi művészektől. A neoklasszicista oszlopcsarnokon, ha belépünk a neoreneszánsz Szépművészeti Múzeum képtárszárnyába, akkor azt vehetjük észre, hogy kevés hazai művet mutatnak be, mivel a magyar alkotások nagy részét átköltöztették a Magyar Nemzeti Galériába. Egyiptomi ásatásaink révén gyűjteménye igen jelentősnek számít, régi időkből látható pl. Raffaello Esterházy Madonnája, modern gyűjteményből többek közt Claude Monettől a Virágzó szilvafák és Eugène Delacroixtól A villámlástól megriadt ló.

12_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_hosok_tere_heroes_square.jpg

Füvészkert

Most ismét szabad kezet kapsz, hogyan jutsz el a VIII. kerbe. Ki ne ismerné a Pál utcai fiúkból az ország első botanikus kertjét?! A természetvédelmi terület fő attrakciói közé tartozik a Victoria-ház az amazonasi óriás-tündérrózsákkal, a pálmaház a trópusi növényekkel, a több mint 150 éves ginko fa, az orchidea gyűjtemény vagy a bambuszliget is. Az egykori parkot több helyszínen is berendezték, 1847-ben került csak Józsefvárosba, amikor a Festetics család birtokát sikerült megvásárolni. Napjainkban már csak a terület harmada maradt meg pl. a Klinikák terjeszkedése miatt. A város kellős közepén kiváló alkalmat nyújt ez a kert egy feltöltődésre, bár a szabadban a téli hidegek miatt nincs olyan sok egzotikus növény itt, mint pl. a palermói Orto Botanicóban, de ezt mindenképpen ellensúlyozzák az üvegházak. Nekem mindig egy óriási élmény!

13_magyarorszag_hungary_ungarn_budapest_fuveszkert.jpg

Remélem, sikerült hozzásegítenem az 1.résszel is, hogy kellőképp megismerd Budapestet és esetleg büszke is legyél rá?! Legalább a nevezetességeink hírét vigyük a nagyvilágba: Szeretlek, Budapest! Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!

fb_gomb.jpg

insta_gomb.jpg

komment
süti beállítások módosítása