Utazás Európába

Hamarosan berobban a turizmusba

2019. december 06. 12:00 - Publikus Team

A ’80-as évek hazai sztárja ismét hódító útjára indul

Az utazás tervezése felér egy álommal, mivel teljesen bele tudja élni magát az ember a vágyott látnivalók közé. Összeáll a program, elindulunk és egyszerűen boldogok vagyunk már attól is, hogy közeledünk a megálmodott úticélunkhoz. Sokszor előfordulhat, hogy megérkezünk és csak nézünk ki a fejünkből, kiüresedik minden, mert elértük célunkat és nincs tovább! De öröm önti el a lelkünket, mert egy hosszú folyamat, az út részesei lehettünk és már az sem érdekes, hogy mindennek vége szakadt. „Az út, ami boldoggá tesz, nem a végcél.” /Dan Millman: A békés harcos útja/ Létezik vajon olyan, hogy a végcél maga az út? Visszaemlékezve Esztergom, de valójában számomra a lakói jelentették éveken keresztül a boldogságot… Köszönöm nekik!

01_esztergom_bazilika_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

A város kiváló célpont már magában is, de kiinduló hely lehet az egész Dunakanyar bejárásához, amihez a magyar zászlóra kattintva segítséget találhatsz:

1997-ben büszkén vettem tudomásul, hogy a tízezresünk hátoldalára az esztergomi látkép került. Gondoltam akkor, hogy ez egy igen jól sikerült grafika, de napjainkban az új bankjegyen jobban szemügyre vettem, hogy mi is lehet a háttérben, így ezt találtam rajta: VAGYÓCZKY K. DEL. A „del” itt a delineavit, azaz a „rajzolta” latin szó rövidítése, tudniillik a bankjegyet Vagyóczky Károly alkotta. Már korábban beszámolt arról, hogy a tízezres tervezése előtt nézte a tévét és épp Paskai bíboros beszélt Esztergomban, a háttérben pedig meglátta Hubert Sattler Esztergomi látkép című képét. Az inspiráció olyannyira hatásos volt, hogy nemsokára már nyomtatták is a bankjegyre a grafikát az esztergomi Prímási palota lakosztályát díszítő A Dunapart az esztergomi Prímási palotával c. festménye alapján. Az MNB-nél a mai napig senkinek nem esett le, hogy nem létezik Sattlernek az Esztergomi látkép c. képe?

02_esztergom_hubert_sattler_esztergomi_latkep_tizezer_forint_10000_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.jpg

forrás: wikipedia.org

Wittelsbach Erzsébet talán nem sokaknak hangzatos név, de ha Sissiről beszélünk, akkor már biztosan népszerűbb vizekre evezünk. De vajon hogy jön a királyné az esztergomi történethez? A lányáról, Mária Valériáról nevezték el még 1885-ben a két várost összekötő acélhidat, amit az első és második világháborúban is felrobbantottak. A ’90-as években álldogáltunk a csonka Mária Valéria hídon és merengtünk a komppal nehezen elérhető szomszédos Párkányba. Néhány év múlva már az uniós Phare-program segítségével megkezdődhetett az újjáépítés és végül 2001. október 11-én örülhettünk a szalag átvágásának!

03_esztergom_maria_valeria_hid_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

Ki gondolná, hogy ez a híd még közel sem elég ahhoz, hogy a két város össze legyen kötve, mivel csak a Prímás-szigetre jutunk vele, még a Bottyán hídon is át kell kelni, hogy a belvárosba jussunk. Itt egy pillanatra azért érdemes megállni, mivel egy város hangulatos pontjához nem törvényszerűen szükségeltetik egy híres látványosság és ez a hely pont ilyen! Ha csordogál némi víz a Kis-Dunában, akkor a párhuzamosan ívelő Kis Duna sétány a platán sorával igen pazar látványt nyújt, főleg a színes őszi délutánokon. Nem véletlenül vonzó számomra és sokaknak is egy könnyű séta erejéig ez a promenád!

04_esztergom_kis_duna_setany_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

Néhány lépés után a Széchenyi tér tárul elénk, ami már jó ideje egy zöldövezeti átépítésen esett át. A szociban itt sem volt másképp, a tágas teret ízlésesen leaszfaltozták és a megnövekedett forgalomból eredően parkolónak használták. Ennek mára már se híre, se hamva, csupán egy kocka épület maradt fenn a korból a barokk épületek között. A kövezett téren a terebélyes fák alatt még a nyári melegben is menedéket találunk akár egy kávé társaságában, ahol elmerenghetünk az omladozó Városházán. …Kedves Képviselőtestület, hajrá!

05_esztergom_szechenyi_ter_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

Sétáljunk csak vissza a vár alatt húzódó Vízivárosba, mivel akárki, akármit mond az ide futó Kossuth hídról elképesztő látványt nyújt a megelevenedő történelem. Néhol az egykori városfal bástyái is előtűnnek, ha tüzetesebben böngészünk a kertek alatt. Egykoron a Duna hullámai közvetlenül mardosták a városfalat, aminek északi végén tündökölt a 17. századi Özicseli Hadzsi Ibrahim-dzsámi, amit négyszáz év múltán nemrégiben csodásan felújítottak, viszont a minaretjére még várni kell. Érdemes a középkori cuccok között keresgélni, mert mindig találhatunk egy meglepetésszerű sikátort. A Macskalépcső csak a kiváltságosoknak nyújt szemkápráztató látványt a Bazilika alatt, ha az elénk tárulkozó citromsárga szlovák repceföldeken meresztjük tekintetünket.

06_esztergom_vizivaros_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

A macskaköves Pázmány Péter utcáról kaphatunk el még egy festménybe illő összeállítást, távolban a Szent Tamás-heggyel. Itt még vessünk egy pillantást a jobboldali keskeny kis utcába, mivel főleg esténként elragadó látványt nyújt a borostyánnal befutott, narancsfényben úszó emeletes házikó. A 16. századi épület Rusztem pasa fürdőjét rejti, ami több medencés élményt nyújtott a török wellnessre vágyóknak, napjainkban viszont lakóházként funkcionál.

07_esztergom_szent_tamas-hegy_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.JPG

Az esztergomi vár maradandó élménnyel szolgálhatott a törököknek is, ha Ankarában egy óriási beruházás keretében felhúzták Estergon Kalesit, ami gyakorlatilag a várunk hasonmása és kulturális központ, étterem és elmaradhatatlan bazársor működik benne. Az Esztergomi Várhegy államalapításunk óta fontos szerepet tölt be a magyar történelemben, ami a magyar uralkodók székhelye volt évszázadokon keresztül. A sort Szent István kezdte, akit itt koronáztak meg. A román és gótikus Szent Adalbert-székesegyház állt egykor a Bazilika helyén, ami a folyamatos török ostromok alkalmával elpusztult. Egyedül a reneszánsz Bakócz-kápolnát mentették meg belőle, aminek vörös márványa tovább tündököl a klasszicista és óegyiptomi stílusban épült Bazilikában. 1856-ban szentelték fel a többek közt Hild József tervei alapján felhúzott 100 méter magas óriást, ami az ország legmagasabb épülete, ha a méreteit tekintjük, akkor pedig Európa legnagyobb bazilikája. Egy biztos, hogy a Szent Tamás-hegyről elénk táruló panoráma kiemelkedő képkockája ez a látvány:

08_esztergom_bazilika_varhegy_magyarorszag_hungary_ungarn_utazas_europaba.jpg

Felújításával egy jelentős turisztikai látványosság szépül meg, illetve a régi piac utca teljes átépítésével a város szégyen foltja is eltűnt, így megnyílt a lehetőség, hogy a város bekapcsolódjon a szélesebb körű turizmus vérkeringésébe! Ha az 1000-es és Visegrád is érdekel minden látnivalójával, ki ne hagyd az alábbi cikket:

Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!

Ha megjött a kedved egy esztergomi kiruccanáshoz, most még időben vagy, hogy az Utazás Európába által tesztelt legjobb ajánlatok közül foglalj! Bővebben az Utazásszervezőben (kattints rá)!