Utazás Európába

Market

2023. július 24. 07:00 - Publikus Team

Market Garden I. rész

A Market Garden hadművelet 〈>Térkép>>>〉 során a második világháború legnagyobb ejtőernyős bevetése zajlott a holland Eindhoventől északra, melynek célja volt, hogy a Siegfried-vonalat megkerülve átkeljen a Rajnán a V-2 kilövőállások megsemmisítésével, később pedig lehetővé tette volna a szövetségesek számára a Ruhr-vidék bekerítését. 1944. szeptember 17-én megkezdődött a Montgomery által vezényelt hadművelet, délelőtt az angliai támaszpontokról felszálltak az ejtőernyős egységeket szállító repülőgépek (Market), többek között a híres 101. légi szállítású hadosztály, délután kettő órakor pedig elindult a XXX. szárazföldi hadtest (Garden) is a belga határtól.

01_museum_bevrijdende_vleugels_hollandia.jpg

fotó a Museum Bevrijdende Vleugelsben készült

Hollandia visszafoglalási kísérletében a rakétákkal is felszerelt Hawker Hurricanok bombázása mellett a két motoros angol Vickers Wellington bombázó és amerikai testvére, a B–25 Mitchell is részt vett. Ennek a közepes bombázónak a gyártási darabszáma a háború alatt megközelítette a 10.000-et. A legendás P–51 Mustang vadászgépük mellett a North American Aviation Inc. amerikai repülőgépgyártó vállalat 1940-ben elkezdte gyártani a texasi Forth Worthben és Kansas Cityben is. Később különben a North American állította elő az Apollo űrhajót, a Saturn V holdrakéta második fokozatát, majd az űrrepülőgépeket is. B–25 Mitchellt folyamatosan fejlesztették, növelték az üzemanyagtartály kapacitását és robotpilótát, hordozható oxigéntartály, jégtelenítő rendszert, ill. kabinfűtést is kapott extraként, de előnye volt, hogy repülőgép-hordozóról is fel tudott szállni. Gépünk a Brit Királyi Légierőben szolgált holland legénységgel, akik a német határ menti Venlo város hídjait is bombázták.

02_american_aviation_b_25_mitchell_oorlogsmuseum_overloon_hollandia.jpg

fotó az Oorlogsmuseum Overloonban készült

A DC–3 Dakotának a háború alatt két fő altípusa alakult ki, a teherszállító C–47 Skytrain, illetve a sebesült és csapatszállító C–53 Skytrooper. A főkonstruktőr ugyan Donald Wills Douglas volt, mégis a repülőgép alakját Kármán Tódor zsidó felmenőkkel rendelkező tudós alkotta meg, aki a Luftwaffe kifejlesztéséhez is sokban hozzájárult. Amerikában 10.655 db-ot gyártottak belőle, licensz alapján a Szovjetunió pedig több mint 6000 darabot bocsátott a Vörös Hadsereg rendelkezésére. A Maszovlet (későbbi Malév) főként ezt a Li–2 típust használta, de egy DC–3-asa is volt, ami 1961. augusztus 6-án sétarepülés közben dugóhúzóba került és egy zuglói társasházra zuhant. Budapest felett egy Liszunovot napjainkban is láthatunk, mivel sétarepüléseket hajt végre. A fotón látható gép a II. világháború alatt katonai szállítóként kezdte életét az Észak-Afrikában harcoló amerikai légierőben, 1944-ben átkerült az európai hadszíntérre, részt vett a D-Day partraszállásban és a Market Gardenben is, később pedig utasszállítóként szolgált.

03a_dc_3_dakota_oorlogsmuseum_overloon_hollandia.jpg

fotók az Oorlogsmuseum Overloonban és a Museum Bevrijdende Vleugelsben készültek

Általában a C-47 Skytraineket használták az Airspeed Horsa brit csapatszállító vitorlázó repülőgépek vontatásához, aminek a nagy része fából készült. A típussal támadásokat hajtottak végre a norvégiai Rjukanban található német nehézvízi üzem ellen, a szicíliai invázió során, a normandiai csata nyitó szakaszában és a Market Gardenben is. A 3655 darab legyártott vitorlázó 28 katonát vagy 2db Jeep terepjárót tudott szállítani 160 km/h utazási sebességgel, ami 77 km/h-nál kezdett zuhanásba. Egyetlen egy ép vitorlázó sem maradt fenn, ez viszont egy Birminghamből származó pontos másolat eredeti alkatrészekkel. A Market Gardent bemutató 1977-es A híd túl messze van (A Bridge Too Far) című film az Airspeedek sem voltak valósak, mivel a forgatásához tíz nem repülhető makettet gyártottak le.

04_airspeed_horsa_oorlogsmuseum_overloon_hollandia.jpg

fotó az Oorlogsmuseum Overloonban készült

Ennek a kisebb amerikai megfelelője, a Waco CG-4 csapat- és teherszállító katonai vitorlázórepülő. Szerkezetét a rétegelt lemezre tapétaszerűen kifeszített vászonszövet adta, amit fémmel erősítettek meg, így összesen 13 katonát vagy 4 katonát és egy Jeepet tudott szállítani, amit a felfelé csukló orr részen keresztül passzíroztak be. A 13.900 darab gép utazási sebessége 117 km/h és már 79 km/h-nál zuhanásba kezdett. A típussal szintén támadásokat hajtottak végre a szicíliai invázió során, a normandiai partraszálláskor és a Market Garden alatt is.

05_waco_cg-4_museum_bevrijdende_vleugels_hollandia.jpg

fotó a Museum Bevrijdende Vleugelsben készült

A Supermarine Spitfire egy brit együléses vadászgép, amelyet a Királyi Légierő (RAF) és más szövetséges országok is használtak a második világháború előtt, alatt és után. A 12 hengeres Rolls–Royce Merlin benzinmotor, az elliptikus szárnyforma és a 4 db Browning géppuska tette a Messerschmitt Bf 109 megfelelő ellenfelévé az angliai csata során. A rendkívül sikeres konstrukcióból 20.351 darabot gyártottak, aminek duralumínium héja is biztosította a 600 km/h-s csúcssebességet, így a Market Garden során is kitűnő légi támogatást nyújthatott.

06_supermarine_spitfire_oorlogsmuseum_overloon_hollandia.jpg

fotó az Oorlogsmuseum Overloonban készült

Ha tetszett a cikk, klikkelj a jobb felső sarokban lévő KÖVETÉS gombra vagy kövesd az Utazás Európába facebook oldalát:

fb_gomb_new.jpg

Mindezek a szövetséges katonai gépek és a megszámlálhatatlan emberi erőforrás ellenére Montgomery a hadművelettel nem érte el a célját a körülmények nem megfelelő súlyozása miatt. A holland Oorlogsmuseum Overloon és Museum Bevrijdende Vleugels kóstoló jellegű kínálata után kattints rá a többi II. világháborús helyszínhez és haditechnikához:

ii_vilaghaboru_world_war_ii_utazas_europaba.jpg

További extra fotókért klikkelj ide:

insta_gomb_new.jpg

komment
süti beállítások módosítása