Utazás Európába

Porto, indulás Portugáliába!

2017. március 01. 06:00 - Publikus Team

Kész az útiterv, csak csomagolnod kell

Portugália. Évekig egy sötét folt volt a számomra, nem igazán lehetett az országról bármit is hallani, autóval nagyon messze volt, portugál embert nagyon ritkán lehetett látni hazánkban. Területe és lakossága viszont szinte megegyezik hazánkéval. Nyelvüket azonban nagyságrendekkel többen beszélik, ha egykori gyarmataikat nézzük, mint pl. Angola, Bissau-Guinea, az indiai Goa, Macao, Mozambik vagy a Zöld-foki szigetek, de Brazíliáról nem is beszélve. A külterületek közül mára már csak az Azori-szigetek és Madeira tartozik hozzá. Éghajlata északon óceáni, több csapadékkal, délebbre viszont mediterrán.

01_ponte_luis_i_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

Véleményem szerint rengeteget kell utazni ahhoz, hogy Portót igazán értékelni tudjuk. Végig kell járni a nagy európai látnivalókat (Róma, Párizs, Barcelona, stb.), hogy ne legyen óriási és világhírű látványosság iránti igényünk. Persze itt is van azért a kétszintes Ponte Luís I híd, amin azért fel lehet fedezni a tervezőjénél Gustave Eiffel hatását. Mindezek tudatában és egyetlen portugál szót, az Isaurát ismerve indultam neki a csodás gyarmati stílust viselő Portónak! A Wizz Air nemrégiben indított ide közvetlen járatot, azóta benne motoszkált a fejemben, hogy el kellene repülni arrafelé. Másik nagy álom, ami azt hittem, hogy csak évek múlva fog megvalósulni, az egy azori-szigeteki kiruccanás volt. Így ajánlom mindenkinek, hogy egy utazás tervezésénél pl. ne csak a Wizz Air vagy más fapados Budapestről induló közvetlen járataival számoljunk, hanem merjük továbbgondolni a történetet pl. a momondo.de repjegy tervezővel.

pt.jpg

Téli utazásnál mindig fennáll a veszélye, hogy közbejöhet egy betegség vagy elég egy rossz közérzet. Elért engem is párszor ez a vészjósló hangulat és végül a szíciliai (kattints rá) út alakult úgy, ahogy… Eljött az idő a portói indulás előtt is, egyre rosszabbul éreztem magam valami vírus vagy influenza miatt. Ha fel tudunk kelni indulás napján az ágyból, ne hagyjuk magunkat, irány a kaland! Higgyétek el, az utazás gyógyít! Indulás napján elfelejtettem bevenni a gyógyszert és nap végére azt vettem észre, hogy semmi bajom sincs!

02_pra_a_da_ribeira_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.JPG

Lényeg a lényeg, hajnal volt és a transzfer buszban is ugyan olyan mínuszok fogadtak, mint ami kint volt. Ennek ellenére a repülőn már pólóban lehetett flangálni és ismét elcsodálkoztam, hogy a Wizz Air megint egy szinte vadiúj gépével fogok repülni. Mindig elképedek, hogy ezeknek az Airbusoknak a belseje mennyire modern és tiszta, sok fapadossal ellentétben. Közel 3 és fél óra utazáshoz hiába van izgalmas film, zene, könyv, nehezen telik el, ha nincs jó társaság. Most is megadatott, gyorsan elrepült az idő és azt vettem észre, hogy napsütés és afrikai hőségnek tűnő 20 fok fogadott.

03_azulejo_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

A reptéren válogatni lehet, hogy busszal vagy „metróval” jutunk be a városba, ami magyar szemmel inkább villamos. A Metro E-t, majd a Metro D-t választottam, jegykiadó automatáknál már vártak a helyi BKV emberei, akik segítségével megvettem a feltölthető kártyát és a vonaljegyemet, ami 1 órán át felhasználható. Fél óra alatt már bent is voltam a vasútállomás előtti São Bento állomáson, ahonnét első körben a Rua das Flores sétálóutcát csodáltam végig, a Sevilla és Málaga – Európa téli oázisai (ha érdekel, kattints rá) cikkemből ismert azulejokat, de említésre méltóak az ablakok és a kovácsoltvas erkélyek is.

04_cais_da_ribeira_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.JPG

Praça és Cais da Ribeira felé vettem az utam, ami a híd alatti parti sétány és a hozzá kapcsolódó tér. Itt is érdemes beülni egy reggeli cortadóra vagy egy frissítőre, mert ugye a turista állandóan éhes és szomjas! Én inkább még az előző utcában betértem egy helyiek által látogatott pékségbe, ahol mindenki egy üvegpohárban felszolgált tejes kávét és vajas baguettet fogyasztott nagy étvággyal. Jó elnézelődni ilyen helyen, alkalmam is volt, mert a kávé legalább 150 foktól szenvedett.

05_ponte_luis_i_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.JPG

Rio Douro folyó mentén színesebbnél színesebb házakban és hajókban gyönyörködhetünk, amivel a folyón szállították le a bort a termőterületekről. Tovább sétálva a híd másik oldalán Funicular dos Guindais sikló is csalogat egy pár eurós útra, de sokkal érdekesebb a híd túloldalán lévő „brazíliai” favela kontrasztja az előbbi gazdag negyedhez képest. Nem biztos, hogy itt is olyan kellemes élni, de az én szememben ennek a szépsége vetekedett a sétányéval!

06_favela_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

Szinte már éheztem a fő látványosságra, a hídra, hogy igazán jó képet készítsek róla. Google Maps-szel persze megint jól elterveztem, melyik utcából a legkülönlegesebb a látkép. Hát nem le volt zárva?! Nekem biztos nem… Egyszerűen őrületes a híd, alul az autók járnak, az emeleten pedig a Metro, ami az óváros felé haladva rögtön egy alagútba veszik el. Innét is készítettem pár képet:

07_rio_douro_vinho_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

A Pelourinho do Porto emlékmű felé indultam, ami szép kilátással büszkélkedhet a Terreiro da Sé térről. A katedrális és a környező épületek stílusa valamennyire eltér a díszes portóitól, de a kilátás a folyóra és a vasútállomás felé is kihagyhatatlan. Ez is egy bravúr, mivel vasutat nem lát az ember Portóban, mivel azt is bevezették a hegyek alá.

08_s_o_bento_vasutallomas_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.JPG

Rövid volt az időm, mivel délután indult tovább a gépem, de a gyomrom is korgott már. Betértem hát egy pastelariába és vettem mindenféle finomságot. Pastel de Belém édesség mindenképp benne volt a tervben, itt ugyanúgy nézett ki csak Pastel da nata néven működött a leveles tésztából álló kosárka, benne a krémesünkhöz hasonló isteni vaníliás krémmel. Annyira finom volt, hogy vissza kellett menjek repetáért!

09_pastel_de_belem_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.JPG

Érdemes nyitott szemmel járni a várost, mert óhatatlanul belebotlunk szépségekbe, mint az Igreja do Carmo templomba, a díszes azulejo csempés külsejével.

10_igreja_do_carmo_porto_portugalia_utazas_europaba.JPG

Már észre sem vettem, hogy az igazi célomhoz, Clérigos negyedhez értem, ami megint csak keskeny kis színes házairól és nem utolsósorban főztjéről híres. De közben a téren feltűnt a híres 22-es villamos is, amit nem egyszerű, de kötelező volt megörökíteni, mivel mindenki ezzel akart fényképezkedni, mint egy sztárral.

11_22-es_villamos_linha_22_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

Az alábbi fotón már felsejlenek a folytatás (kattints rá) rejtett látnivalói, amit semmiképpen ne hagyj ki! Boncolgatjuk majd többek közt a februárban virágzó fát, az angolok nemzeti italát, a portugál csúcsszendvicset és nem utolsó sorban elmerengünk az óceánon komótosan haladó tengerjárókon.

12_clerigos_porto_portugalia_portugal_utazas_europaba.jpg

Ha az új cikkekről itt is értesülni szeretnél, klikkelj a jobb felső sarokban lévő +KÖVETÉS gombra!

fb_gomb.jpg

insta_gomb.jpg

terkep_map.jpg

komment
süti beállítások módosítása